Let wel, dit is geen zuiver stad-versus-plattelandverhaal. Ook een aantal stadsnetten wordt afgebouwd om extra middelen te vinden voor de streek. Stadsbussen, die als doel hebben om mensen uit randwijken naar het centrum te brengen, worden vervangen door streekbussen. Zij moeten snelheid maken en bedienen stadswijken minder. Voordeel is dan weer dat er meer late ritten bijkomen, zodat je na een avondje stappen makkelijker thuis geraakt.
Ook vaker overstappen wordt vaste prik. Door het systeem in laagjes moeten reizigers op diverse manieren tot aan de centrale assen geraken. Onder meer in Zwitserland leidt dit tot een ultra-efficiënt systeem. Maar Vlaanderen is Zwitserland niet. Lokale besturen gaan er nogal makkelijk van uit dat de fiets een oplossing biedt. Bovendien plaatsen verkeersdeskundigen vraagtekens bij de samenhang van het nieuwe vervoersplan.
James Bond
Het halen van je overstap is zelden gegarandeerd. Het is de bedoeling dat alle vervoersmiddelen netjes samenkomen in knooppunten waar je vlot en comfortabel van de bus op iets anders springt. Maar veel van deze knooppunten zien er voorlopig pover uit. Kris Peeters: “De burger moet een soort James Bond zijn. Iemand die moeiteloos vanuit de helikopter op een rijdende trein springt, en dan met een klaarstaande scooter op een speedboot rijdt.”
‘De burger moet een soort James Bond zijn. Iemand die moeiteloos vanuit de helikopter op een rijdende trein springt, en dan met een klaarstaande scooter op een speedboot rijdt.’
KRIS PEETERS, MOBILITEITSEXPERT
Vijftien vervoerregio’s, dat zijn veel grenzen. Dat mag je best letterlijk nemen, want de regio’s hebben in de eerste plaats naar zichzelf gekeken. Het resultaat is dat sommige lijnen worden doorgeknipt op de grens tussen twee regio’s. Zo komt het dat de lijn tussen Antwerpen en Turnhout plots wordt doorgeknipt in Westmalle. Of de bus tussen Puurs en Dendermonde in Sint-Amands. Deze grenzen doorkruisen ook bestaande verkeersstromen. Zo zijn mensen ten zuidoosten van Gent sterk op de stad gericht, terwijl ze bij een andere regio horen.
Voorstanders vestigen alle hoop op het vervoer op maat. Ouderen, kwetsbaren en mensen zonder auto moeten straks zonder veel gedoe een flexbus, taxi of deelstep kunnen bestellen. Maar nu de vervoerregio’s hun plannen in een definitieve plooi leggen, stoten ze allemaal op hetzelfde probleem: te weinig centen. De Vlaamse Rand krijgt bijvoorbeeld een budget van 234.000 euro, dat dankzij een extra investering van de Vlaamse regering stijgt tot 594.000 euro in 2024. Een studiebureau berekende dat ze 4 miljoen euro nodig hebben.
En de prijs van een ticket? Dat is een groot vraagteken. De tarieven van De Lijn blijven gelden voor het kernnet en het aanvullend net, maar niet voor het vervoer op maat. Elke vervoerregio beslist zelf wat er daarvoor in de plaats komt. De vrees voor versnippering is niet ongegrond. “Wij streven naar maximale tariefintegratie, maar dat is iets waaraan gewerkt zal moeten worden. Op het moment dat we starten, zal het nog niet allemaal geïntegreerd zijn”, zegt de woordvoerster van Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open Vld).
‘Behoorlijk laat’
Ook de Mobiliteitscentrale waarbij je deze ritten bestelt, een soort taxicentrale voor heel Vlaanderen, raakt moeizaam van de grond. De Lijn haakte vorige week af omdat de opdracht te complex is voor haar (DM 20/1). De uitbater wordt dus een privébedrijf. In maart wordt de opdracht gegund. “Voor een systeem dat up and running moet zijn tegen 2022 is dat toch wel behoorlijk laat”, vindt parlementslid Stijn Bex (Groen), die zich zorgen maakt om de praktische haalbaarheid. En hij is niet de enige.
Nu het stilaan begint te dagen dat het moeilijk wordt, roeren politici van alle kleuren zich om hun regio te verdedigen. Inez De Coninck (N-VA), burgemeester van Opwijk: “Volgens het regeerakkoord moet de helft van de verplaatsingen in de Vlaamse Rand duurzaam gebeuren. Met de middelen die we krijgen, is dat onmogelijk.” Karin Brouwers (CD&V), gemeenteraadslid Leuven: “Het budget stijgt naar het einde van de legislatuur toe, maar zal allicht niet volstaan om aan de noden te voldoen. Rond Leuven werken we onder andere met flexbusjes, maar die kunnen in het begin slechts minimaal ingevuld worden.”
Els Robeyns (sp.a), burgemeester van Wellen: “In Limburg zijn we nu de afweging aan het maken om bepaalde bussen te schrappen, voornamelijk in het weekend. Anders hebben we te weinig budget om overal flexvervoer te voorzien. ”